Narrow your search

Library

KDG (145)

Odisee (145)

UCLL (133)

Arteveldehogeschool (126)

VIVES (122)

Hogeschool Gent (99)

Thomas More Kempen (94)

KBR (90)

AP (88)

Thomas More Mechelen (83)

More...

Resource type

book (144)

object (3)

audio (1)

digital (1)


Language

Dutch (141)

Undetermined (3)

English (1)


Year
From To Submit

2021 (4)

2020 (7)

2019 (5)

2018 (9)

2017 (7)

More...
Listing 1 - 10 of 145 << page
of 15
>>
Sort by

Book
Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid : Onderscheid en overlap met bijkomende (psychische) problematiek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789023256076 Year: 2020 Publisher: Amsterdam Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze slimste, meest creatieve kinderen en volwassenen worden vaak over het hoofd gezien, verkeerd begrepen en onjuist gediagnosticeerd met een diagnose als ADHD, OCD, ODD of autisme. Bij hoogbegaafden die daadwerkelijk een beperking hebben worden hun talenten vaak over het hoofd gezien. Te veel hoogbegaafde kinderen krijgen onjuiste diagnoses, onnodige medicatie of een niet passende behandeling. Dit meervoudig bekroonde handboek helpt zorgprofessionals en ouders te verhelderen of het vaak eigenzinnige gedrag ten dele voortkomt uit een bepaalde stoornis. Hierbij worden adviezen gegeven voor toepassing van deze kennis in de praktijk. Deze tweede editie is geheel herzien, aansluitend bij zowel de DSM-5 als de ICD-10, en is uitgebreid met hoofstukken over verslaving, auto-immuun problemen en leerstoornissen. Belangrijke onderwerpen zijn hierbij:• Diagnoses die vaak bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen worden gesteld.• Typerende eigenschappen van hoogbegaafde kinderen en volwassenen.• Kenmerken van gangbare misdiagnoses.• Dubbel bijzonder zijn, bijvoorbeeld met hoogbegaafdheid én leermoeilijkheden.• Richtlijnen om misdiagnostiek te voorkomen.• Problemen in de ouder-kindrelatie.• Problematiek bij hoogbegaafde volwassenen.• Het selecteren van een begeleider of zorgprofessional. Deze druk is een vertaling van de nieuwste Amerikaanse druk en de vertalers zijn Nederlandse experts die de informatie hebben omgezet naar de Nederlandse situatie.


Book
Kinderen met geheugen- en inprentingsproblemen : tekstboek en oefenboek
Authors: ---
ISBN: 9789033477676 Year: 2009 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze uitgave is het vervolg op Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen (Acco, 1998). Daarin gaat het over visueel waarnemen en kopiëren. Nu volgt een deel met inprentingsstrategieën om het geheugen te ondersteunen en met denkoefeningen om het mentaal manipuleren te ontwikkelen.Kinderen met een gebrek aan voorstellingsvermogen kunnen minder een beroep doen op het visuele kanaal om informatie op te slaan en hebben moeite met abstract denken. Het Tekstboek wordt aangeboden samen met een ruim pakket aan oefenmateriaal, samengebracht op de Acco-website. Deze uitgave is bedoeld voor kinderen die sterker zijn in taalvaardigheden maar niet altijd spontaan gebruikmaken van het leggen van inhoudelijke verbanden om gegevens te verwerken, en voor kinderen die wel beschikken over voldoende geheugencapaciteit maar te weinig actief strategieën hanteren om de informatie vanuit het werkgeheugen voor langere tijd in te prenten in het langetermijngeheugen. Ook kinderen met een onderliggende leer- en ontwikkelingsstoornis zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD en NLD hebben nood aan gerichte begeleiding in dat inprentingsproces. Het oefenmateriaal wordt langs het visuele kanaal aangeboden en wordt geleidelijk aan meer en meer mentaal op voorstellingsniveau verwerkt. Pas dan kunnen we spreken over de abstracte activiteit van het denken.Net als in Kinderen met ruimtelijk-visuele problemen blijft de stijl van de begeleider op de voorgrond staan. Die stijl is een verwerking van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum die zorgt voor de structuur in het denkproces en de denkstimulerende mediatieleer van Feuerstein. Dit geeft de nodige ruggensteun aan de begeleider om het denkvermogen van het kind zo ruim mogelijk te helpen ontwikkelen.


Book
Wegwijs : een training bij dyslexie en dyscalculie : handleiding voor professionals
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789401478427 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding is bedoeld voor gedragsdeskundigen die kinderen en jongeren van 9-15 jaar begeleiden die te kampen hebben met dyscalculie of dyslexie, in combinatie met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld.De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, een cognitief gedragstherapeutisch onderdeel gericht op het verminderen van psychosociale problemen, en het aanleren van copingvaardigheden voor het handig omgaan met de leerstoornis in uitdagende situaties.Deze handleiding voor gedragsdeskundigen biedt een protocollair, wetenschappelijk onderbouwd draaiboek voor de training.De werkboeken 'Wegwijs in omgaan met dyscalculie' en 'Wegwijs in omgaan met dyslexie' zijn onderdeel van de training en apart verkrijgbaar. Deze werkboeken zijn bedoeld voor de kinderen en jongeren zelf.https://www.academiapress.be/nl/wegwijs-dyslexie-en-dyscalculie-handleiding


Book
Slagen met dyscalculie in het hoger onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463932837 Year: 2020 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek kwam tot stand door de samenwerking van verschillende auteurs met een gemeenschappelijk doel: het publiek informeren over de drempels die personen met dyscalculie te overwinnen hebben, en over de diversiteitswaarde die zij bieden. In dit boek tonen de auteurs hoe studenten met dyscalculie hun studies in het hoger onderwijs tot een goed eind kunnen brengen, welke faciliteiten drempelverlagend werken, wat afgestudeerden kan helpen bij sollicitaties en hoe de arbeidsmarkt gesensibiliseerd kan worden.De lezers krijgen algemene informatie aangereikt, maar ook zeer praktische tips en hulpmiddelen om studies in het hoger onderwijs efficiënt aan te pakken. Op die manier willen de auteurs jongeren en jongvolwassenen met dyscalculie een hart onder de riem steken, en tegelijkertijd werkgevers laten zien dat zij riskeren om hidden potentials te missen als zij zich uitsluitend baseren op standaard selectiecriteria. Overigens kunnen ook ouders, leerkrachten en begeleiders van studenten met dyscalculie baat hebben bij dit boek.https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/slagen-met-dyscalculie-in-het-hoger-onderwijs


Book
Groepsplan gedrag : planmatig werken aan passend onderwijs
Author:
ISBN: 9789491806742 9491806742 Year: 2017 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groepsplan Gedrag is een praktisch boek voor leraren en begeleiders in het primair onderwijs die gedragsproblemen in de klas willen voorkomen en aanpakken. Het hart van het boek bestaat uit het Groepsplan Gedrag: een formulier met concrete en praktische aanwijzingen voor de manier waarop de leraar omgaat met de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen in de groep, zodat ieder kind de aandacht en ondersteuning krijgt die het nodig heeft.Net als in de vorige drukken is er aandacht voor groepsvorming, groepsdynamiek, sociaal-emotioneel leren en handelingsgericht werken, en komen er interventies voor leerlingen en strategieën voor leraren aan bod.


Book
Gedurfde vragen : de antwoorden die je nog niet eerder kreeg over autisme
Author:
ISBN: 9789085750857 Year: 2020 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Cyclus-Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De voorbije 15 jaar kreeg Sam Peeters, ervaringswerker autisme, heel wat vragen over leven met (een) autisme(spectrumstoornis). Tijdens open voordrachten of lezingen voor organisaties. Bij een vorming of cursus voor (groot)ouders met een (klein)kind met autisme. Op zijn blog Tistje.com of zijn socialemedia (Twitter, Facebook, Instagram, Tumblr?). Of tijdens gastlessen aan secundaire en hogescholen voor hulpverleners en leerkrachten van morgen.In "Gedurfde vragen: de antwoorden die je nog niet eerder kreeg over autisme" beantwoordt Sam Peeters meer dan 50 van deze vragen: rond autisme, rust en onrust, opgroeien en gezinsleven, het dagelijks leven met autisme, op school, samen leven en genieten, vrije tijd en uitgaan, aan het werk en de toekomst.Hij doet dat vanuit eigen ervaringen en kennis, met respect, eerlijk en vooral met nuance. Soms zijn het kritische, praktische, positieve of filosofische vragen. Vaak zijn het ook ongewone, harde, bizarre, ongepaste of gedurfde vragen. Meer dan genoeg stof dus om over na te denken, herkenning te vinden en zelf mee aan de slag te gaan.Sam leeft samen met zijn vrouw Roos en hun kat. Hij is maatschappelijk assistent en schrijft al 12 jaar de succesvolle blog Tistje.com. Hij publiceert regelmatig in tijdschriften over autisme en engageert zich volop als ervaringswerker bij verschillende belangenverenigingen.https://www.standaardboekhandel.be/p/gedurfde-vragen-9789085750857


Book
Leerlingen met een specifieke hulpvraag : achtergronden en tips
Authors: --- ---
ISBN: 9789059329997 Year: 2013 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerkrachten en leerlingbegeleiders ervaren dat de hulpvragen van leerlingen in aantal en complexiteit toenemen. Dat houdt in dat er ook op dit vlak een steeds sterker appèl wordt gedaan op de deskundigheid en de begeleiding door onderwijsgevenden. Omdat de diagnostiek rond leer- en gedragsproblematiek steeds fijnmaziger wordt, is het voor de leerkracht vaak lastig te beoordelen wat hij of zij met de hulpvraag van de leerling kan en moet doen. Deze uitgave is een handig boek voor alle mensen die werken in het onderwijs. In 26 overzichtelijk gestructureerde hoofdstukken worden de meest voorkomende specifieke hulpvragen van leerlingen kort en helder beschreven. Er worden ook praktische handelingsadviezen voorzien.

Keywords

Leerstoornissen. --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs. --- eetstoornissen --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- persoonlijkheidsstoornissen --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Gedragstherapie ; kinderen --- Psychische stoornissen ; kinderen --- 464 --- leerproblemen --- psychosociale problemen --- gezondheidsproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Kwaliteitszorg --- Leerstoornissen ; kinderen --- Leerproblemen --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Eetstoornissen --- Leerstoornissen; kinderen --- Gezondheid --- Orthopedagogie --- 376 --- Leerstoornissen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Behavior therapy for children --- Apprenticeship programs --- PXL-Education 2013 --- ontwikkelingsstoornissen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Concentratieproblemen --- ADHD --- Autisme --- MCDD --- PDD-NOS --- Epilepsie --- Hemiplegie --- Developmental Coordination Disorder --- Gilles de la Tourettesyndroom --- Dyslexie --- Faalangst --- Hoogbegaafdheid --- Angsten --- Zelfverminking --- Borderlinestoornis --- Depressie --- Hechtingsproblemen --- ODD --- Schizofrenie --- Dyscalculie --- Angst --- Concentratieprobleem --- Eetstoornis --- Syndroom van Gilles de la Tourette --- Borderline-persoonlijkheidsstoornis --- Hechtingsprobleem --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis


Book
Schoolpijn
Author:
ISBN: 9789029082365 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Franse auteur (1941) van jeugdboeken, stripalbums, essays en romans is ruim twintig jaar docent en pedagoog geweest alvorens voor het fulltime schrijverschap te kiezen. In zijn boeken blijft hij zich echter inzetten voor het opgroeiende kind op school. Terugkerende thema?s zijn onder meer: het motiveren van leerlingen (zo publiceerde hij in 1992 ?In één adem uit?, met kostelijke adviezen over het enthousiasmeren van leerlingen voor lezen), de schadelijke invloeden van de consumptiemaatschappij en (onderwijs aan) jeugd in achterstandswijken (zoals in zijn geestige en ontroerende boeken over Malaussène uit de Parijse wijk Belleville). ?Schoolpijn? is een speels, humorvol autobiografisch relaas (halverwege roman en essay) over de ?slechte leerling?. Pennac windt er geen doekjes om dat hij zelf zo?n leerling was en daaronder heeft geleden. Hij vertelt welke pedagogische benaderingen negatief werkten en welke hem hebben gered, om vervolgens met verve zijn persoonlijke methodiek uiteen te zetten waarmee hij als docent Frans menig leerling heeft doen opbloeien. Een verfrissend boek dat elke (beginnende) leraar zou moeten lezenIn zijn jeugd was Daniel Pennac een abominabele leerling, een jongen ?met afwaswater waar hersens horen te zitten?. Zijn vader was ingenieur, zijn drie oudere broers konden goed meekomen, maar voor Daniel bleef het idee van leren een groot raadsel. Zo deed hij er een jaar over om de letter A van het alfabet onder de knie te krijgen. Alle kennis die hij overdag in zich opnam, leek de volgende dag verdwenen. Pennac werd gered door vier gepassioneerde, onconventionele leraren die met veel geduld en creativiteit tot hem wisten door te dringen. Toen hij in 1968 eindelijk zijn diploma haalde, besloot hij zelf onderwijzer te worden. In Schoolpijn keert Pennac niet alleen terug naar de pijn en de frustraties van zijn schooljaren, maar houdt hij ook een vurig pleidooi voor de terugkeer van de passie, rust en bevlogenheid in het onderwijs. Schoolpijn is een even ontroerend als scherpzinnig boek, vol persoonlijke herinneringen, rake observaties, glasheldere analyses en hilarische anekdotes


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven : inspiratieboek.
Authors: --- ---
ISBN: 9789044129342 9044129341 Year: 2012 Publisher: Antwerpen : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zittenblijven blijkt volgens onderzoek minder effectief dan verondersteld. De praktijk van het zittenblijven moet dan ook op elke school in vraag gesteld worden. Doel is zittenblijven op termijn te vervangen door alternatieven die het individuele leerproces versnellen en verrijken. Het boek biedt daartoe een mix van wetenschappelijke kadering, ondersteunende fiches, instrumenten en inspîrerende praktijkverhalen.


Book
Als leren pijn doet : kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden
Authors: ---
ISBN: 9789463790680 9463790683 Year: 2018 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren op school gaat niet altijd vanzelf. Ook gezonde, leuke, intelligente kinderen slagen er soms niet in vlot te leren lezen of rekenen. Over kinderen met leerstoornissen zijn al bibliotheken vol geschreven. Maar de meeste auteurs schijnen te vergeten dat kinderen met leerstoornissen ook in een gezin leven. Als het leren pijn doet, laat dat zich ook thuis voelen.Als leren pijn doet. Kinderen met een leerstoornis opvoeden en begeleiden geeft antwoorden op de vele vragen die ouders en leerkrachten hebben in de opvoeding en begeleiding van kinderen met een leerstoornis. Het helpt ouders bij het zoeken naar de juiste aanpak van en gepaste hulp voor hun kind met een leerstoornis. Leerkrachten krijgen een beter inzicht in wat het voor een gezin betekent als een kind met een leerstoornis worstelt. Het reikt handvatten voor een goede communicatie met de ouders en andere deskundigen.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463790680/Als-leren-pijn-doet)

Listing 1 - 10 of 145 << page
of 15
>>
Sort by